کودکان اجتماعی با چه راهکارهایی رشد و پرورش پیدا می یابند؟

زمان تقریبی مطالعه 11 دقیقه

در این مقاله به بررسی رفتارهای اجتماعی کودکان و روش ها و راهکارهای توسعه رفتار اجتماعی در کودکان می پبردازیم. و به این مساله خواهیم پرداخت که کودکان اجتماعی با چه رفتارها و ارکارهایی رشد و پرورش پیدا می کنند. ابرکودک راهکارهایی را برای توسعه رفتار اجتماعی جهت شکل گیری کودکان اجتماعی بیان می کند که نظرات شما بدون شک تکمیل کننده خواهد بود.

از والدین در مورد رشد فرزندشان سؤال کنید و آنها اغلب در مورد گفتار و پیشرفت زبان ، مهارت های حرکتی ناخالص یا حتی رشد جسمی صحبت می کنند. اما رشد اجتماعی کودک توانایی او در تعامل با سایر کودکان و بزرگسالان یک قطعه مهم از معمای توسعه و رشد و پرورش در فرزندپروری مثبت است.

توسعه رفتار اجتماعی در کودکان اجتماعی چیست؟

رشد اجتماعی به روندی اطلاق می شود که کودک از طریق آن می آموزد که با دیگران در اطراف خود تعامل داشته باشد. همانطور که فردیت خود را در درون جامعه خود توسعه داده و درک می کنند ، آنها همچنین مهارت هایی برای برقراری ارتباط با افراد دیگر و پردازش اقدامات خود به دست می آورند. توسعه اجتماعی اغلب به چگونگی رشد روابط دوستانه و روابط دیگر و همچنین نحوه برخورد کودک با همسالان اشاره دارد.

 

کودکان اجتماعی با چه راهکارهایی رشد و پرورش پیدا می یابند؟

 

چرا توسعه اجتماعی برای شکل گیری کودکان اجتماعی بسیار مهم است؟

رشد اجتماعی در واقع می تواند بسیاری از اشکال دیگر رشد کودک را تحت تأثیر قرار دهد. توانایی کودک در تعامل سالم و سالم با افراد اطراف خود می تواند همه چیز را از یادگیری کلمات جدید به عنوان یک کودک نوپا ، قادر به مقاومت در برابر فشار همسالان به عنوان یک دانش آموز دبیرستانی ، برای حرکت با موفقیت در چالش های بزرگسالی تحت تأثیر قرار دهد.

توسعه اجتماعی سالم می تواند به فرزند شما کمک کند:

۱- مهارت های زبان را توسعه دهید.

توانایی تعامل با سایر کودکان امکان تمرین های بیشتر و یادگیری مهارت گفتاری و زبانی را برای شما فراهم می آورد. این یک چرخه مثبت است ، زیرا با افزایش مهارت های ارتباطی ، کودک بهتر می تواند با افراد اطراف خود ارتباط برقرار کرده و واکنش نشان دهد.

۲- عزت نفس بسازید.

سایر کودکان برخی از هیجان انگیز ترین و سرگرم کننده ترین تجربه های خود را به کودک ارائه می دهند. هنگامی که کودک خردسال قادر به دوستی کردن نیست ، می تواند ناامیدکننده یا حتی دردناک باشد. یک حلقه سالم از دوستان ، سطح راحتی کودک را با فردیت خود تقویت می کند.

۳- مهارت های یادگیری را تقویت کنید.

علاوه بر تأثیر توسعه اجتماعی در مهارتهای ارتباطی عمومی ، بسیاری از محققان بر این باورند که داشتن روابط سالم با همسالان (از پیش دبستان به بالا) امکان تنظیم تنظیمات و چالش های مختلف مدرسه را می دهد. بررسی ها نشان می دهد کودکانی که در اوایل پیش دبستانی با همکلاسی های خود سخت می گذرانند ، احتمالاً مشکلات بعدی دانشگاهی را تجربه می کنند.

۴- حل اختلافات.

عزت نفس قوی تر و مهارت های بهتر زبان در نهایت می تواند منجر به توانایی بهتر در حل اختلاف با همسالان شود.

۵- نگرش مثبت ایجاد کنید.

نگرش مثبت درنهایت منجر به روابط بهتر با دیگران و سطح بالاتری از اعتماد به نفس می شود.

 

کودکان اجتماعی با چه راهکارهایی رشد و پرورش پیدا می یابند؟

 

چگونه والدین می توانند با توجه به توسعه اجتماعی تفاوت ایجاد کنند؟

مطالعات نشان می دهد که تجربیات روزمره با والدین برای توسعه مجموعه مهارت های اجتماعی کودک اساسی است. والدین اولین فرصتهای نخستین فرزند خود را برای ایجاد رابطه ، برقراری ارتباط و تعامل فراهم می کنند. به عنوان والدین ، ​​شما همچنین هر روز برای فرزند خود الگوبرداری می کنید که چگونه با افراد اطراف خود ارتباط برقرار کند. از آنجا که توسعه اجتماعی به اندازه برخی اقدامات توسعه دیگر مورد بحث قرار نمی گیرد ، درک والدین و ارزیابی نحوه رشد فرزندشان از کودکان اجتماعی دشوار خواهد بود. برخی از نقاط عطف اساسی در هر سن وجود دارد ، و همچنین نکات مفیدی که والدین می توانند برای حمایت از فرزند خود استفاده کنند.

روشهایی که باید به نوزادان و کودکان نوپا بگویید و اموزش دهید:

در طول ۲ سال اول زندگی ، مقادیر عظیمی از پیشرفت به سرعت در حال وقوع است. می توانید از فرزندتان انتظار داشته باشید:
– لبخند بزنید و نسبت به شما و سایر مراقبان مثبت واکنش نشان دهید
– اضطراب غریبه را ایجاد کنید – اگرچه می تواند ناامید کننده باشد ، اما این یک مرحله عادی در توسعه است
– اتصال به یک جسم راحتی مانند پتو یا حیوان را توسعه دهید
– شروع به بروز اضطراب در مورد سایر کودکان کنید
– از بزرگترها و کودکان تقلید کنید – دقیقاً همانطور که کودک به روش های دیگر رشد می کند ، بسیاری از مهارت های اجتماعی صرفاً با کپی کردن آنچه والدین یا خواهر و برادر انجام می دهند ، آموخته می شوند.
– از قبل تحت تأثیر احساسات والدین و اطرافیان قرار گرفته اند

 

کودکان اجتماعی با چه راهکارهایی رشد و پرورش پیدا می یابند؟

 

به عنوان والدین برای شکل گیری رفتارهای کودکان اجتماعی خود می توانید:

– فوراً به نیازهای کودک پاسخ دهید child کودک شما یاد می گیرد چگونه به کسی اعتماد کند
– ارتباط چشمی با کودک خود برقرار کنید – به سطح آنها برسید و هنگام تعامل با آنها به صورت بصری متصل شوید
– مرتب کردن و صحبت کردن با کودک خود ، همیشه مکث کنید تا اجازه دهید آنها پاسخ دهند
– بازی کپی با کلمات و اعمال
– بازی کنید – این به فرزندتان می آموزد که حتی اگر “ناپدید شوید” باز خواهید گشت ، و صحنه را برای اضطراب کمتر غریبه در آینده می گذارد.
– کودک خود را در فعالیتهای روزمره مانند اجرای فراموشی یا دیدار با دوستان درگیر کنید – این به آنها نشان می دهد که چگونه شما با دیگران به گونه ای محترمانه و مثبت رفتار می کنید.
– شروع به ترتیب بازی های بازیگری کنید تا کودک شما بتواند با همسالان خود در تعامل باشد

پیش دبستانی ها:

تا این سن ، این مرحله در نخستین سال ها (بیشتر از طریق تعامل والدین و سایر خانواده ها) تنظیم شده است تا کودک بتواند از آن جدا شود. با شروع دوران پیش دبستانی کودک شما می تواند:
– به طور مستقل کاوش کنید
– با صراحت ابراز محبت کنید

هنوز هم می توانید برای فرزندتان ناامید کننده باشید زیرا توسعه زبان هنوز در حال وقوع است
– هنوز هم اضطراب غریبه ای را نشان می دهد

– تنفس خفیف را کامل کنید – می تواند استرس زا باشد ، اما قسمت عادی از رشد کودک است
– یاد بگیرید که چگونه خود را تسکین دهند
– از احساسات دیگران بیشتر آگاه باشید
– با فرزندان دیگر همکاری کنید
– ترس یا اضطراب را قبل از یک رویداد آینده بیان کنید (مانند ویزیت پزشک)

 

کودکان اجتماعی با چه راهکارهایی رشد و پرورش پیدا می یابند؟

 

به عنوان والدین برای رشد یک کودک اجتماعی می توانید:

– عشق خود را از طریق کلمات و محبت های بدنی نشان دهید – این یک روش عالی برای شروع آموزش به کودک برای بیان احساسات دیگر است.
– به کودک خود کمک کنید با صحبت کردن از آنچه احساس می کند احساسات خود را بیان کند
– برای تشویق بازی های مشارکتی با کودک خود به روشی “شبیه همسالان” بازی کنید. این زمانی مفید است که آنها در یک گروهی قرار گیرند و مجبور شوند اسباب بازی ها را به اشتراک بگذارند و همکاری کنند.
– ادامه تاریخ و فرصت های بازی را برای تعامل با سایر کودکان فراهم کنید
– مثالهایی از اعتماد شما به دیگران مانند دوستی خود یا روابط دیگر را ارائه دهید

پرورش کودکان اجتماعی در مدرسه:

تا ۵ سالگی و بالاتر ، رشد اجتماعی کودک شروع می شود تا به سطح جدیدی برسد.

این زمانی است که بیشتر کودکان درمقایسه باوالدین خود درروز ساعات بیشتری را در کنار سایر فرزندان می گذرانند.

برای آنها طبیعی است:

– به دوستی رونق دهید
– می خواهید دوستان را خوشحال کنید ، و همچنین مانند دوستانشان بیشتر دوست باشید
– شروع به تشخیص قدرت در روابط و همچنین جامعه بزرگتر کنید
– زورگویی را بشناسید و از آنها بترسید یا رفتارهای قلدر مانند خود را نشان دهید
– از اوایل ۱۰ سالگی ، کودکان ممکن است شروع به رد نظروالدین در مورد دوستان و رفتارهای خاص کنند

– این یک اقدام عادی است ، اما می تواند برای والدین بسیار ناامید کننده باشد

 

کودکان اجتماعی با چه راهکارهایی رشد و پرورش پیدا می یابند؟

 

به عنوان والدین کودکان اجتماعی می توانید:

– با کودک خود هر روز در مورد روابط و ارزش های اجتماعی صحبت کنید
– به کودکان فرصت بدهید که درمورد اختلافات اجتماعی بحث کنند و مشکلات واکنشهای خودرا حل کنند
– در مورد موضوع زورگویی و آزار و اذیت ، چه به صورت حضوری و چه در اینترنت ، بحث کنید
– به کودکان بزرگتر اجازه دهید مشکلات روزمره را به تنهایی حل کنند
– خطوط ارتباط را باز نگه دارید – به عنوان والدین ، ​​می خواهید خود را برای گوش دادن و حمایت از فرزندتان به روشهای غیر داوری در دسترس قرار دهید.

رشد اجتماعی فرزند شما موضوعی پیچیده است که به طور مداوم در حال تغییر است. اما خبر خوب این است که والدین می توانند تأثیر زیادی در پیشرفت آن داشته باشند. با الگوبرداری از روابط سالم و در ارتباط ماندن با فرزند خود ، می توانید به آنها کمک کنید تا به روشهای مثبت و سودمند با افراد اطراف خود ارتباط برقرار کنند. با تشویق آنها به تعامل با کودکان و بزرگسالان دیگر ، آنها را تنظیم می کنید تا از مزایای بهداشت اجتماعی بهره مند شوند – از عزت نفس خوب گرفته تا مهارت های ارتباطی قوی گرفته تا توانایی اعتماد به نفس و ارتباط با اطرافیان.

سن پیش دبستانی دوره مهم برای پرورش کودکان اجتماعی و توسعه رفتارهای اجتماعی

سن پیش دبستانی دوره مهمی برای توسعه اجتماعی است. مهارت های اجتماعی به دست آمده در این دوره پایه و اساس موفقیت در زندگی آینده است. این مطالعه با هدف بررسی سطح مهارتهای اجتماعی کودکان پیش دبستانی در خانه و پیش دبستانی و بررسی ارتباط مهارتهای اجتماعی کودکان با سوابق محیطی و فرهنگی انجام شد. یک مطالعه مقطعی با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای روی ۵۴۶ کودک مشغول به تحصیل در مراکز پیش دبستانی یک منطقه شهری ایران انجام شد. ابزار گردآوری دادهها پرسش نامه های جمعیت شناختی و مهارتهای اجتماعی والدین و معلمان بود.

 

کودکان اجتماعی با چه راهکارهایی رشد و پرورش پیدا می یابند؟

 

مهارت های اجتماعی دختران بیشتر از پسران در خانه است

یافته ها نشان داده که مهارت های اجتماعی دختران بیشتر از پسران در خانه است. علاوه بر این ، اکثر کودکان از دیدگاه والدین و معلمان سطح مهارت متوسط ​​اجتماعی داشتند. در بیشتر زمینه های مهارتهای اجتماعی ، توافق والدین و معلمان متوسط ​​وجود داشته است. علاوه بر این ، از نظر آماری ارتباط معنی داری بین حوزه مهارت های اجتماعی کودکان و رتبه تولد کودک ، سن پدر ، شغل پدر ، سن معلم ، تحصیلات معلمان ، تجربه معلمان و کلاس پیش دبستانی از نظر تعداد کودکان و نوع کلاس وجود دارد. بر این اساس ، ریسک مشکلات مهارت های اجتماعی نسبتاً کم گزارش شده است. بنابراین باید به وضعیت خانواده و خصوصیات معلمان و مرکز پیش دبستانی توجه بیشتری شود تا مهارتهای اجتماعی در کودکان بهبود یابد.

کودکان اجتماعی سالم آینده هر جامعه ای را ایجاد می کنند

کودکان اجتماعی سالم آینده هر جامعه ای را ایجاد می کنند . بنابراین ، لازم است که به روند توسعه سلامت و سلامت روان آنها توجه شود . به دست آوردن مهارت های اجتماعی بخش اساسی سلامت روان است . مهارتهای اجتماعی رفتارهای آموخته شده بر اساس قوانین اجتماعی است و افراد را قادر می سازد تا با دیگران در جامعه تعامل مناسب داشته باشند . بعلاوه ، براساس تعریف دیگری ، مهارتهای اجتماعی به عنوان مؤلفه ای از صلاحیت اجتماعی و معیار کلی کیفیت رفتارهای اجتماعی تعریف شده اند . مهارت های اجتماعی بشر را قادر می سازد در مراحل مختلف زندگی روابط اجتماعی را توسعه دهد

 

کودکان اجتماعی با چه راهکارهایی رشد و پرورش پیدا می یابند؟

 

در کودکان اجتماعی مهارت های اجتماعی سازگاری اجتماعی و روابط اجتماعی ایجاد میکند

مهارت های اجتماعی سازگاری اجتماعی را ایجاد می کند ، روابط اجتماعی موجود را ایجاد می کند و آنها را حفظ می کند و تأثیرات طولانی مدت و کوتاه مدت بر زندگی فرد دارد. بنابراین ، سن پیش دبستانی دوره مهمی برای رشد مهارت های اجتماعی در بین کودکان است . بنابراین ، توسعه مهارت های اجتماعی کودکان را قادر می سازد تا با دیگران موفق به ایجاد روابط موفقی شوند ، به آمادگی مدرسه کمک می کنند و سازگاری خود را با مدرسه رسمی و همچنین عملکرد تحصیلی بهبود می بخشند . فقدان مهارت های اجتماعی در کودکان منجر به احساس تنهایی ، مشکلات روحی و رفتاری متعاقب آن ، تعامل ضعیف با والدین ، ​​معلمان و همسالان خود و ناسازگاری در مدرسه می شود .

بنابراین ، لازم است مهارت های اجتماعی کودکان پیش دبستانی بررسی شود و نواقص اجتماعی را برای طراحی مداخلات با هدف بهبود مهارت های اجتماعی و کیفیت زندگی و سازگاری با محیط در سنین پایین مورد بررسی قرار داد. ارزیابی مهارتهای اجتماعی از طریق سنجش همکاری ، ادعا و کنترل خود انجام می شود .

نقش مهم پیش دبستانی و خانه در رشد توانایی های اجتماعی کودکان

پیش دبستانی و خانه بخش مهمی از زندگی هستند که نقش اساسی در رشد توانایی های اجتماعی کودکان دارند ، و والدین و معلمان نقش های مهمی دارند . رشد مهارت های اجتماعی در ابتدا از طریق تعامل با والدین در خانه در سطح بین فردی آغاز می شود . در مرحله بعد ، کودکان به عنوان اولین محیط اجتماعی وارد پیش دبستانی می شوند و روند جامعه پذیری را ادامه می دهند . از آنجا که کودکان بیشتر وقت خود را در دوران پیش دبستانی با معلمان می گذرانند ، معلمان به دلیل حفظ ایمنی ، تسکین استرس و آموزش آنها در موارد سوء رفتار ، وظایف مراقبتی مشابه با والدین را انجام می دهند .

 

 

کودکان اجتماعی با چه راهکارهایی رشد و پرورش پیدا می یابند؟

 

نقش معلمان در پرورش کودکان اجتماعی

کودکان مهارت های اجتماعی را در تعامل معلم و کودک تمرین می کنند و از آنها در تعامل های بعدی در خانه با والدین استفاده می کنند . به همین ترتیب ، کودکان مهارت های اجتماعی به دست آمده در خانه را در تعامل های بعدی با معلمان و همسالان خود در مدرسه به کار می گیرند . بر این اساس ، معلمان و والدین به عنوان نیروهای تأثیرگذار در رشد مهارتهای زندگی کودکان در نظر گرفته می شوند و در بهترین موقعیت برای ارائه ارزیابی معتبر از مهارت های اجتماعی کودکان قرار دارند . معلمان در موقعیت های مختلف مختلف با کودکان در تعامل قرار می گیرند ، که در آن مهارتهای مختلف اجتماعی لازم است .

معلمان قادر به مشاهده انواع رفتارهای اجتماعی در کودکان هستند که والدین معمولاً فاقد تجربیات لازم برای انجام آن هستند.

از طرف دیگر ، دانش والدین از رفتارهای کودکان فراتر از شرایط کلاس است .

بنابراین ، ارزیابی جامع مهارت های اجتماعی کودکان نیاز به ارزیابی و مقایسه دیدگاه والدین و معلمان دارد .

علاوه بر ویژگی های والدین و معلمان ، وضعیت اقتصادی اقتصادی خانواده ، خانه و محیط مدرسه بر ارزیابی مهارت های اجتماعی در کودکان تأثیر می گذارد

 

 

کودکان اجتماعی با چه راهکارهایی رشد و پرورش پیدا می یابند؟

 

شروع رشد مهارت های اجتماعی از سنین پایین

رشد مهارت های اجتماعی از سنین پایین شروع می شود و بین مردان و زنان متفاوت است .

به عنوان مثال ، در دختران ، سریعتر از پسران است

اما مطالعات ایرانی هیچ ارتباطی بین تفاوت های جنسیتی و پیشرفت مهارت های اجتماعی پیدا نکرده است .

علاوه بر این ، پیشینه فرهنگی بر نمایش مهارتهای اجتماعی در محیط های مختلف اجتماعی تأثیر می گذارد .

روند جامعه پذیری در زمینه های غیر غربی از طریق پایبندی به انتظارات والدین و جامعه اتفاق می افتد

اما در جوامع صنعتی ، وضعیت اقتدارگرایی تأثیر کمتری در روابط والدین و فرزند دارد .

با این وجود ، چند مطالعه مهارت های اجتماعی در ایران را مورد بررسی قرار داده اند.

بنابراین ، نیاز به ارزیابی تفاوت های جنسیتی در رابطه با مهارت های اجتماعی درزمینه های مختلف فرهنگی وجوددارد.

 

 

کودکان اجتماعی با چه راهکارهایی رشد و پرورش پیدا می یابند؟

دوره پیش دبستانی کودکان ۳-۶ ساله ایرانی

در دوره پیش دبستانی کودکان ۳-۶ ساله ایرانی وارد مهد کودک ها و مراکز پیش دبستانی می شوند . این دوره یک ساله اختیاری است و کودکان در سن شش سال می توانند وارد دبستان شوند . با وجود اهمیت روزافزون مهارتهای اجتماعی کودکان پیش دبستانی ، در مورد مهارتهای اجتماعی در محیطهای مختلف و ارتباط بین مهارتهای اجتماعی و سوابق فرهنگی در بستر ایرانی ، اندکی از مهارتهای اجتماعی شناخته شده است. بنابراین ، این مطالعه به منظور بهبود درک ما از مهارت های اجتماعی در کودکان پیش دبستانی ، شناسایی تفاوت های دختران و پسران از نظر مهارت های اجتماعی ، یافتن توافق والدین-معلم مهارت های اجتماعی در کودکان پیش دبستانی در خانه و پیش دبستانی انجام شده و بررسی شده است.

0
برچسب ها :
نویسندگان سایت اَبَرکودک
نوشته شده توسط نویسندگان سایت اَبَرکودک

دیدگاه شما

7 + چهارده =

بدون دیدگاه