روانشناسی کودک از اهمیت و ضرورت تا لزوم آگاهی والدین

زمان تقریبی مطالعه 9 دقیقه

روانشناسی کودک چیست؟ در حوزه روانشناسی رشد ، روانشناسی کودک شاخه ای است که به بررسی های رفتاری موشکافه و علمی کودکان در سنین ابتدایی زندگی می پردازد. به کمک روانشناسی کودک می توان به تاثیرگذارترین روشهای پرورش و رشد کودک دست پیدا کرد. در واقع فرزندپروری موفق و کنترل ناهنجاری های کودکان و فرزندان نیازمند آگاهی کافی علم روانشناسی کودک می باشد. در یک نگاه ریزبینانه شاید همه رفتارهای مثبت و منفی کودکان به صورت حلقه های یک زنجیر به روانشناسی کودک مرتبط شود.

با این مقاله بینظیر سایت اَبَرکودک همراه باشید.

 

 روانشناسی کودک از اهمیت و ضرورت تا لزوم آگاهی والدین

 

روانشناسی کودک

از آنجایی که شخصیت افراد از زمان کودکی کم کم شکل میگیرد و درواقع پایه شخصیت افراد از دوران کودکی شکل خواهد گرفت درنتیجه می توان گفت روانشناسی کودک مهمترین بعد و شاخه روانشناسی می باشد که بیشترین تاثیر را در زندگی افراد دارد. در دوره کودکی بیشتر از مراقبت های جمی کودکان و فرزندان به مراقبت های روحی نیاز دارند. والدین باید به اندازه کافی از دانش رفتاری با کودکان برخوردار شوند تا برخوردی علمی و از روی آگاهی با کودکان و برپایه اصول روانشناسی کودک داشته باشند. در این مطلب و در ادامه نوشته با روانشناسی کودک به صورت بهتری آشنا خواهیم شد و همچنین به ضرورت های روانشناسی کودک پی خواهیم برد.

 

روانشناسی کودک چیست ؟

در یکی از تعاریفی که برای روانشناسی کودک گفته شده است مجموعه فرآیندهای پرورش و رشد مهارتهای فیزیکی و پرورش و رشد احساسات و عواطف و همینطور پیشرفت کودکان در عرصه اجتماعی شدن کودک را روانشناسی کودک گفته اند. از طرفی به علت اهمیت مراحل کودکی و اینکه دوران کودکی موثرترین و بااهمیت ترن مرحله زندگی انسان می باشد بنابراین روانشناسی کودک ترین و حساس ترین ظریفمهمترین شاخه روانشناسی نیز به حساب می آید. در نهایت این نکته را هم نباید فراموش کرد که شالوده و شخصیت اصلی در کودکی شکل می گیرد درنتیجه این قضیه لزوم آگاهی والدین در خصوص اصول روانشناسی کودک را بیان می کند.

 

روانشناسی کودک از اهمیت و ضرورت تا لزوم آگاهی والدین

 

دلایل اهمیت روانشناسی کودک

هر چیزی شاید از یک نگاه اهمیت و ارزش خود را از علت آن بگیرد. روانشناسی کودک نیز اهمیت و ارزش خود را از کودک می گیرد زیرا همانطور که اشاره کردیم و می دانید و باز تاکید می کنیم دوران کودکی از اهمیت زیادی برخوردار می باشد. با بررسی سنین کودکی و توانایی های کودک در مقایسه با سایر سنین این امر آشکار می شود. بیش از ۸۰% اختلالات و مشکلات رفتاری کودکان در سنین پایین با مراقبت‌ های کمی رفع می گردد. نگذاریم اختلالات رفتاری و روانشناسی کودکان در شخصیت آنها ریشه دوانیده و تبدیل به مشکلات بزرگ شوند.

 

 روانشناسی کودک از اهمیت و ضرورت تا لزوم آگاهی والدین

 

کنجکاوی و سرعت بالای یادگیری در کودکان دلیلی که روانشناسی کودک را با اهمیت می کند

کودکان خیلی زیاد تمایل به یادگیری چیزهای جدید دارند و این امر به سرعت اتفاق می افتد یعنی یادگیری در کودکان خیلی بالاست. کودکان علاوه بر یادگیری بالا از حس کنجکاوی فراوانی برخوردار می باشند. در طی مراحل رشد کودک که یک پروسه طولانی می باشد کودک با چالشهایی روبرو می شود که توانایی های مختلفی را نیاز دارد. بنابراین نقش والدین دراینجا نیز مشخص می شود و اهمیت بالای این نقش اینجا آشکار می شود. از آنجایی که کودک در سنین اولیه توانایی های بسیار کمی دارد مراقبت والدین بسیار اهمیت پیدا می کند و لازم است. در نتیجه والدین نیز برای مراقبت باید به یک شناخت خوب از کودک برسند و این همان لزوم بحث روانشناسی کودک می باشد.

 

حوزه موضوعات مطرح شده در روانشناسی کودک

روانشناسی کودک موضوعاتی را بیان می کند که به سلامتی روانی و روحی کودک مرتبط می باشد. روانشناسی کودک به والدین تاکید می کند که کودکان علاوه بر تغذیه جسم به پرورش و رشد و شکوفایی نیازها و استعدادهای درونی نیازمندند. روانشناسی کودک ، یادآور این موضوع است که والدین بایستی به سلامتی روانی کودک خود اهمیت دهند و همان طور که جسم او را تغذیه میکنند، شرایطی را برای او فراهم کنند تا بتواند از لحاظ روحی و روانی نیز شکوفا شود و استعداد هایش تجلی یابند. والدین باید با بررسی مسائل تاثیرگذار در رشد کودک و با کاهش عواملی که باعث ایجاد مشکلات روحی و عاطفی در کودکانن میشود، آنها را در مقابل اختلالات روانی واکسینه کنید.

 

 روانشناسی کودک از اهمیت و ضرورت تا لزوم آگاهی والدین

 

برخی از مهمترین اصول و هدف های روانشناسی کودک

۱- والدین به اصول تربیتی پایبند باشند تاموجب ایجاد امنیت خاطر در کودک شود.

۲- همسو بودن والدین در شیوه های تربیتی حائز اهمیت است

۳- نقش تقلید کودکان از والدین نباید نادیده گرفته شود.

۴- برای برقراری ارتباط با کودک از روش گوش دادن فعال استفاده کنید.

۵- در روانشناسی کودک خیلی مهم میباشد که برای فرزندتان الگوی مناسبی باشید

۶- برای کودک محدودتهایی در آزادی قرار دهید

۷- همه خواسته های کودک لازم نیست برآورده شود

۸- تحمل ناکامی متناسب با رشد کودک در تربیت او لازم است.

۹- در مورد شکستهای کودک خود میانه رو باشد

۱۰- یک اصل در روانشناسی کودک این است که او را مورد تحقیر و سرزنش قرار ندهید

۱۱- شکست هایش را بزرگ نکنید.

۱۲- ابعاد مختلف رشد در روانشناسی کودک را بشناسید

۱۳- مبحث رشد، ابعاد مختلف جسمی، عاطفی، روانی، شخصیتی، توانایی های شناختی، اخلاقی و… را مورد بررسی قرار میدهد.

۱۴- نیازهای کودک در هر مرحله رشد را بررسی کنید

۱۵- کودک در هر مرحله رشد نیارهایی دارد که متناسب با سن او اولویت بندی می شود.

۱۶- شیوه های فرزندپروری را بشناسید

۱۷- سبک فرزند پروری از موضوعات اساسی در روانشناسی کودک است.

۱۸- آگاهی و دانش والدین در مورد شیوه های فرزند پروری مناسب لازم می باشد

۱۹- مشکلات روحی یا رفتاری را پیشگیری یا درمان کنید

 

 روانشناسی کودک از اهمیت و ضرورت تا لزوم آگاهی والدین

 

الف ) روانشناسی نوزاد از تولد تا ۲ سالگی

تحقیق در مورد رشد و تکامل کودک نشان می دهد در این سن بازی با کودک نه تنها مجاز است، بلکه اکیدا توصیه هم می شود. ولی شما نکاتی را هم باید رعایت کنید. کودک در این سال به تواناییها و اهداف دور از دسترسی نایل می آید و از آن جا که معلومات و اکتشافاتی که در این سن به آنها دست می یابد بر دو جنبه ی حس و جسم استوار است، این مرحله را مرحله حسی – ابزاری گویند.

 

نکات مهم

از تولد تا یک سالگی او نمی تواند مدت زمان زیادی را روی یک مسئله تمرکز داشته باشد.

وقت مناسب بازی زمانی است که او خوابش نیاید، گرسنه نباشد و در یک حالت آرام به سر برد.

در ضمن، هیچ وقت نباید او را به زحمت بیندازید

در اصل اوست که باید وقت مناسب را در اختیار شما قرار دهد.

کودک اگر صورت شمارا مشاهده کند، بهتر می تواند ارتباط برقرار یا بازی کند.

همواره رو به روی او باشید و توجه او را جلب کنید.

این را بدانید که کودک شامه ی بسیار تیزی در درک حالات روحی و روانی شما دارد.

پس تنها در حالتی با او بازی کنید که از نظر عصبی شاداب و آماده باشید.

سال اول از نظر یادگیری دوره ای پربار است

حساسیت این سن هم بسیار بالاست.

 

 روانشناسی کودک از اهمیت و ضرورت تا لزوم آگاهی والدین

 

ب ) روانشناسی کودک از ۲ تا ۳ سالگی

 

با جدیت و مهربانی او را همراهی کنید. به او مهر بورزید و مدام تشویقش کنید

اجازه دهید تا بعضی کارها را که قادر به انجام دادن آنهاست، شخصاً انجام دهد.

در کنجکاوی کودک به او بعضی آزادی عمل ها را بدهید

کاری کنید که احساس امنیت و آرامش بر زندگی روزانه اش حاکم شود.

یک نظام خاص در زندگی او ایجاد کنید.

یکی از تغییرات آشکار و قابل توجه رشد کودک از نظر جسمانی است .

در این سن کودک قادر خواهد بود که به تنهایی مسواک بزند دستها و بدنش را بشوید.

همچنین، با کمک شما لباس هایش را بپوشد یا در بیاورد.

در این سن او سعی می کند که کارهای بزرگترها را تقلید کند.

فرزند شما دوست دارد که بپرد، بالا برود، سر بخورد و بدود .

بازی با توپ بهترین تمرین برای پاها و دستها ست تا دو حرکت پرتاب کردن و گرفتن را تمرین کند.

در ضمن، این سن بهترین زمان برای سوار شدن سه چرخه است.

توانایی دست های کودک افزایش مییابد

او می تواند بازیهای بیشتری را برای افزایش توانای یهایش انجام دهد.

اگر کودک بتواند قلم را درست در دست بگیرد، به نقاشی هم روی می آورد.

برای تشویق وی هدایای کوچک و مورد علاقه ی وی را برایش تهیه کنید

وسایل و ادواتی را که نیاز دارد در اختیارش قرار دهید.

 

 روانشناسی کودک از اهمیت و ضرورت تا لزوم آگاهی والدین

 

ویژگی های کودکان از دو تا سه سالگی

کودک پی می برد که یک انسان کوچک و مستقل است توانایی و رشد کودک در این سن به نحو خارق العاده ای در زمینه های فکری، اجتماعی و شخصی افزایش می یابد. از تعداد دفعات عصبانیتش هم کاسته می شود. کودک در این سن قصد دارد تمام مرزهایی را که می تواند به آنها دست یابد، شناسایی کند در شناخت محیط اطراف به این نتیجه می رسد که باید آهسته حرکت کند. شخصیتش را کشف می کند در عین حال با مشکلاتی نیز مواجه است.

 

 

نقش مادر در روانشناسی کودک

وقتی بحث مادر بودن مطرح می شود، نقش مادر در زندگی کودک هاله ای از جدیت و انعطاف ناپذیری چارچوب های فرهنگی را فرا می گیرد که هیچ نوع تضادی در احساسات با تفاوتی، در سبک ها را مجاز نمی شمارد. در واقع مثل این است که تنها یک احساس، و یک روش برای مادر خوب بودن وجود دارد. تجربه ی عملی مادر بودن بسیاری اوقات تفاوت فاحشی با تعاریف معمولی آن دارد. وقتی مادران چنین تفاوت فاحشی بین تصویر غالب فرھنگ و تجربه ی روزمرہ ی خود می بینند، احساس اضطراب و عذاب وجدان می کنند.

 

 روانشناسی کودک از اهمیت و ضرورت تا لزوم آگاهی والدین

 

 

پ ) روانشناسی کودک دبستانی

کودکان پس از ورود به دبستان با ابعاد مختلف اجتماعی مواجه می شوند که تا کنون هیچ تجربه شنیداری یا دیداری از آن ندارند. دیدن کودکان هم سن و سال و بزرگتر از خود و بعضا باهوش تر، خوشتیپ تر، زرنگ تر، فعال تر آنها را ممکن است به فکر فرو ببرد. درنتیجه می توانند دچار استرس غیر ارادی شوند. یکی از نشانه های این استرس غیر ارادی شب ادراری در این کودکان است. دیگر نشانه های آن می تواند پرخاشگری و لجبازی و لوس شدن کودکان باشد.

باید بدانید درواقع کودکان درحال لجبازی با شما نیستند.

آنها می‌خواهند خطوط خود را مشخص کنند حیطه های فعالیت خود را مشخص کنند.

 

 روانشناسی کودک از اهمیت و ضرورت تا لزوم آگاهی والدین

 

کارهای عجیب و غریب کودکان و روانشناسی آن

آنها می خواهند اثبات کنند که با سایر بچه های مدرسه متفاوت هستند. بنابراین دست به کارهای عجیب و غریب می زنند، سعی می کنند دایره اختیارات عمل خودشان را افزایش میدهد و کارهایی که قبلا انجام نداده اند را دوباره انجام بدهند. به عبارتی کودکان با لجبازی سعی می کنند حیطه های جدیدی را از مادر و پدر خود و اطرافیان پس بگیرند و حقوق خودشان را اثبات کنند. دوره دبستان برای کودکان زیاد جذابیت ندارد زیرا بین کودکی و بلوغ قرار دارد. در حال حاضر آرام‌آرام به دوره بلوغ نزدیک می شوند.

کودکان در این دوره دنیای اطراف را می شناسند. تصورات شان را تغییر می دهند.

در برابر حرف شما می‌خواهد حرف خودش را به کرسی بنشاند

میخواهند پاسخی برای تعارض‌های درونی خودش پیدا کند.

در سن ۳تا ۴سالگی کودک با حرکات فیزیکی سعی میکند دنیا را لمس کرده و بشناسد

اما در سنین دوران دبستان کودک از نظر فکری سعی می‌کنند همان محیط را بیازماید، پس تعجب نکنید اگر اتفاقات عجیبی در زمینه ذهنی کودک رخ بدهد. اما مادرها و پدرها در برابر لجبازی کودک دبستانی چه کارهایی میتونند انجام دهند.

اول از همه اینکه درک کنید و شرایط کودک را بپذیرید.

سعی نکنید کودک دبستانی را در قالب برنامه به گنجاند.

 

 

اما چه اشکالی دارد کودک پس از برگشت از مدرسه پس از انجام کارهایی که مورد علاقه اش هست؛ مثل بازی ، تفریح ، بودن با دوستان و همسایه ها ناهار خود را میکند میل کنند. به ذات مدرسه و فضای آن محیطی تعاملی و کنشگری کامل و مورد علاقه کودک نیستند پس از مدرسه به خانه رسید اجازه بدهید در یک زمانی کودک به انجام فعالیت های مورد علاقه خودش بپردازد حتی اگر آن زمان وقت صرف ناهار باشد.

مقالات زیر میتواند برای شما جذاب باشد:

برای خواندن هر کدام از مقالات زیر کافی است روی نوشته های آبی کلیک کنید.

شیوه های فرزندپروری مثبت در عصر ارتباطات و تبلیغات

اصول فرزندپروری مثبت را با چک لیست ابرکودک بیاموزید

کودکان درونگرا و برونگرا را چگونه بتوانیم تشخیص دهیم؟

تشویق کودکان یک روش از سبک فرزندپروری مثبت است

 

0
برچسب ها :
نویسندگان سایت اَبَرکودک
نوشته شده توسط نویسندگان سایت اَبَرکودک

دیدگاه شما

19 − 14 =

بدون دیدگاه