عقب ماندگی ذهنی در کودکان چیست ؟ و چگونه بوجود می آید؟

زمان تقریبی مطالعه 13 دقیقه

ذهن انسان از اولین مراحل زندگی در دوران نوزادی و طفولیت تا دوران کودکی و نوجوانی مدام در حال رشد و تعالی می باشد. اما در این بین کودکانی نیز وجود دارند که از لحاظ ذهنی رشد نمی کنند و شاید دلیل اینکه به آنها عقب ماندگی ذهنی گفته می شود همین باشد. عدم رشد ذهنی در کودکان می تواند عملی برای عقب ماندگی ذهنی در کودکان باشد. زیرا همانگونه که گفتیم ذهن انسان مدام در همه سنین از بدو تولد در حال رشد می باشد. که عدم رشد ذهنی منجر به عقب ماندگی ذهنی در کودکان می شود.

در این مقاله از سایت ابرکودک به بررسی موضوع عقب ماندگی ذهنی در کودکان می پردازیم. دلیل عقب ماندگی ذهنی در کودکان را بررسی می کنیم و ببینیم چطور عقب ماندگی ذهنی در کودکان تشخیص داده می شود. اصلا عقب ماندگی ذهنی در کودکان چیست؟ و چگونه است؟ به چه شکل بروز نی کند؟ چه کسانی احتمال عقب ماندگی ذهنی بیشتری دارند و مواردی از این قبیل را مورد یررسی قرار می دهیم.

 

عقب ماندگی ذهنی در کودکان چیست ؟ و چگونه بوجود می آید؟

 

همانند همیشه نویسندگان ابرکودک از شما کاربران می خواهند که نظرات و تجربیات خود را در خصوص این مطلب در انتهای مطلب و در قسمت دیدگاه ها برای ما بنویسید. در واقع هر آنچه در ذهن دارید که حاصل تفکر و تشخیص شما و یا تجربه برخورد با کودکان عقب ماندگی ذهنی می باشد را با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید. بدون شک شما در ثواب کاری خداپسندانه شریک شده اید.

الف) عقب ماندگی ذهنی در کودکان چیست؟

کودکانی که عقب ماندگی در آنها تشخیص داده میشود، نسبت به کودکان همسن و سال خود رشد ذهنی و جسمی کمتری دارند. عقب ماندگی میتواند تنها در یک زمینه رشدی و یا در زمینه های متعدد رشدی و ذهنی بطور شدید و یا خفیف باشد.

برای آنکه در بهتری از موضوع عقب ماندگی ذهنی در کودکان پیدا کنید ابتدا برایتان مقداری در خصوص اینکه اصلا توانایی های ذهنی در کودکان چگون رشد می کند می نویسیم. در واقع با فهم اینکه توانایی های ذهنی انسان چگونه از دوران نوزادی و کودکی تا نوجوانی و بزرگسالی رشد می کند می تواند چراغ راه این مسیر باشد.

 

رشد توانایی های ذهنی در کودکان چگونه اتفاق می افتد؟

توانایی های ذهنی بچه ها کم کم رشد می کند در حدود سن ۹ سالکی مغز بچه ها به رشد کافی می رسد تا بچه ها بتوانند مسائل منطقی را درک کنند. تا قبل از سن ۹ سالگی نباید وقایع و اتفاقات تلخ و دردناک جامعه را به بچه ها نشان داد. این کار برای بهبود رشد ذهنی کودک انجام می شود. در سنین قبل از نوجوانی آنها کم کم بعضی از مسائل را درک می کنند. و همان دیدی را نسبت به مسائل مختلف دارند که والدینشان دارند. از دیدگاه کودکان ما در دنیایی خیلی بزرگ زندگی می کنیم. از آنجایی که قدرک درک حقایق در کودکان در حال رشد می باشد و آنها توان درک وقابع را ندارند بنابراین به حمایت والدین نیاز دارند. آنها با حمایت والدین به احساس آرامش و اعتماد به نفس می رسند.

 

عدم رشد توانایی های ذهنی منجر به عقب ماندگی ذهنی در کودکان می شود

گاهی این رشد درک حقایق و وقایع که در کودکان به مرور اتفاق می افتد متوقف می شود. این امر می تواند از ابتدای تولد و با تاثیر ژنتیک والدین رخ دهد. در نتیجه همین امر پدیده ای در کودکان ایجاد می شود که از آن به عقب ماندگی ذهنی در کودکان یاد می شود. بنابراین عقب ماندگی ذهنی در کودکان می تواند حاصل عدم رشد توانایی های ذهنی کودک باشد.

متخصصین معتقدند حتی کودکان با رشد معمولی هم نمودارهای رشد و نمو ذهنی و جسمی یکسانی در مقایسه با سایر هم سن و سالان خود ندارند اما در نهایت بیشتر بچه ها مهارتهای لازم مناسب با سن و سال خود را در مقطع زمانی مناسب کسب خواهند کرد. به همین خاطر برچسب عقب افتاده برای بچه های پیش دبستانی مناسب به نظر نمیاید.

از طرفی حتی گاهی دیده می شود که کودکان عقب ماندگی ذهنی توانایی ها و استعدادهای خارق الهاده ای دارند که به ندرت در کودکان رشد یافته مشاهده می شود. بنابراین برچسب عقب ماندگی ذهنی در کودکان برای سنین اول زندگی مناسب نمی باشد.

 

عقب ماندگی ذهنی در کودکان چیست ؟ و چگونه بوجود می آید؟

 

ب ) اما عقب ماندگی ذهنی در کودکان چطو ر تشخیص داده میشود؟

چرا بعضی از بچه ها به عقب ماندگی ذهنی در کودکان دچار می شوند؟

تولد زودرس و قبل از موعد (نوزاد نارس)
بستری شدن در بیمارستان بلافاصله و یا بعد از تولد
عدم رشد کافی سلولهای مغزی
آسیب سلولهای مغزی قبل و یا درحین تولد (فلج مغزی)

 

اختلالات ناشی از عقب ماندگی ذهنی در کودکان :

اختلالات رفتاری و احساسی
اختلالات حسی – مشکلات بینایی یا شنوایی
عوارض پزشکی/ سلامتی – حساسیت یا آسم
اختلالات ژنتیکی (سندرم داون)
اختلال کم توجهی یا عدم توانایی در تمرکز و بیش فعالی

رایج ترین نوع معلولیت در کودکان پیش دبستانی عقب ماندگی ذهنی و رشدی است.

در مقایسه پسرها با دختر ها اختلال در پسرها معمولا بیشتر است.

تشخیص دقیق نوع معلولیت زمانیکه وارد مدرسه میشوند قطعی میشود.

اکثریت کودکان وقتی بزرگ می شوند بهبود می یابند.

میزان بهبودی در کودکان مختلف متفاوت است

 

عقب ماندگی ذهنی در کودکان چیست ؟ و چگونه بوجود می آید؟

 

معلولیت و عقب ماندگی ذهنی در کودکان چطور تشخیص داده میشود؟

تشخیص قطعی عقب ماندگی ذهنی در کودکان توسط متخصصین اطفال صورت می گیرد. متخصصین اطفال باید به صورت منظم ترتیب آزمایشات لازمه را برای تشخیص تاخیر رشدی و ذهنی بیماران خود بدهند. این آزمایشات میتواند شامل سوالات ساده درمورد توانایی کودک درانجام کارهای ساده و عادی و یا آزمایش غربالگری تشخیصی باشد.

ویژگیهای عادی عقب ماندگی ذهنی در کودکان که ممکن است در یک کودک مبتلا آشکار شود، عبارتند از:

  1. مشاهده مقاومت در برابر تغییر در کودکان عقب ماندده ذهنی
  2. ناتوانی در تمرکز کردن و یا تکمیل یک کار به علت عقب ماندگی ذهنی در کودکان
  3. مشکل درک مفاهیم مبهم و غیر قابل لمس در مقابل مفاهیم واقعی و عینی
  4. ناتوانی در بیان کردن احساس خود و فهمیدن احساس دیگران
  5. عدم توانایی در طبقه بندی و یا بخاطر سپردن اطلاعات به دلیل عقب ماندگی ذهنی در کودکان
  6. مشکل ادامه دادن فعالیتهایی که برنامه منظمی نداشته باشند
  7. به طور کلی تمرکز انجام دادن کارها در آنها کم است.

 

عقب ماندگی ذهنی در کودکان چیست ؟ و چگونه بوجود می آید؟

 

پ ) نشانه های عقب ماندگی ذهنی در کودکان:

علایم عقب ماندگی ذهنی در کودکان براساس سطح معلولیت کودک متفاوت خواهد بود و احتمال دارد شامل موارد زیر باشد:

  1. عدم موفقیت در برآورده کردن استانداردهای فکری
  2. نشستن، سینه خیز رفتن، یا قدم زدن دیرتر از بقیه بچه ها
  3. مشکلات یادگیری در صحبت کردن یا به وضوح صحبت کردن
  4. مشکلات حافظه ای و به خاطر سپاری
  5. عدم توانایی در تمرکز و فکر کردن به طور منطقی
  6. رفتارهایی کودکانه متفاوت با سن کودک
  7. نداشتن حس کنجکاوی یا حس کنجکاوی ضعیف
  8. مشکلات یادگیری و آموزشی
  9. ضریب هوشی و IQ زیر ۷۰
  10. عدم توانایی کنترل زندگی عادی به دلیل عدم برقراری ارتباط، مراقبت از خودشان، و یا ارتباط و تعامل با بقیه

 

چه چیزی باعث عقب ماندگی ذهنی در کودکان می شود؟

عقب ماندگی ذهنی در کودکان دلایل گوناگون دارد. رویدادهایی که ممکن است با تشخیص عقب ماندگی ذهنی در کودکان مرتبط باشند، ممکن است در طول، یا بعد از تولد رخ دهند.

ممکن است بیماری های ژنتیکی (ارثی)، عفونت های جدی، بیماری های عروقی و (آسیب) به مغز، شرایط متابولیک (مواد شیمیایی بدن)، یا قرار گرفتن در معرض مواد سمی (مانند سرب و یا الکل) باشد که می تواند موجب عقب ماندگی ذهنی شود.

 

عقب ماندگی ذهنی در کودکان چیست ؟ و چگونه بوجود می آید؟

 

اگر کودکی عقب ماندگی ذهنی دارد احتمالاً بعضی از مسائل رفتاری زیر را تجربه خواهند کرد:

  1. پرخاشگری
  2. وابستگی
  3. کناره گیری از فعالیت های اجتماعی
  4. رفتارهایی برای جلب توجه
  5. افسردگی
  6. فقدان کنترل واکنشی
  7. بی ارادگی
  8. لجاجت
  9. عزت نفس پایین
  10. تحمل کم برای سرخوردگی
  11. اختلالات روانی
  12. مشکلات توجهی

 

ت) چه کارهایی می توانیم برای کمک به درمان و معالجه عقب ماندگی ذهنی در کودکان انجام دهیم؟

می توانید در برخورد با کودکان دچار عقب ماندگی ذهنی کارهای زیر را انجام دهید:

۱- دانش خود را در مرحله اول بالا ببرید. هر چیزی که می توانید در مورد ناتوانی های ذهنی بدانید را یاد بگیرید. هرچه بیشتر بدانید، می توانید پشتیبان بهتری می توانید برای این کودکان باشید.

۲- کلاس های جمعی به آنها کمک می کند تا مهارت های اجتماعی شان را بهبود دهند.

۳- بگذارید کودکان چیزهایی جدید را امتحان کنند و آنها را به انجام کارها توسط خودش تشویق کنید.

۴- آنها را برای فعالیت های جمعی تشویق و دخیل کنید.

۵- استقلال کودکان دچار عقب ماندگی ذهنی را تشویق کنید.

۶- در انجام کارهایشان دخالت نکنید.

۷- باید والدین دیگر کودکان ناتوان از نظر فکری را بشناسید.

 

عقب ماندگی ذهنی در کودکان چیست ؟ و چگونه بوجود می آید؟

 

ج) علت ها و عوامل تاثیر گذار در بروز عقب ماندگی ذهنی در کودکان

۱- تولد در کدام فاصله سنی موجب عقب‌ماندگی ذهنی در کودکان می‌شود؟

می‌توان چنین فرض کرد که چنانچه پس از تولد طفل با فاصله کمتر از سه سال، کودک دیگری متولد شود، انحراف توجه از کودک به فرزند جدید و در نتیجه عدم دریافت تحریکات مناسب روانشناختی در سالهای اولیه عمر، منجر به وقوع عقب‌ماندگی ذهنی متوسط می‌شود.

به نظر می‌رسد این تحقیق اولین گزارش باشد که نشان می‌دهد فاصله‌گذاری کمتر از ۳۶ ماه می‌تواند منجر به شانس بیشتر وقوع عقب‌ماندگی ذهنی در طفل شود، هر چند احتیاج به تحقیقات بیشتری است تا تاثیر این فاکتور به شکل مشروح‌تری مورد بررسی قرار گیرد.

 

۲- ازدواج های فامیلی عامل ۳۰ درصد عقب‌ماندگی ذهنی در کودکان البته از نوع متوسط

همچنین بنابر یافته‌ها از آنجایی که بیش از ۳۰ درصد عقب ماندگی‌های ذهنی متوسط در اثر علل ژنتیکی ایجاد می‌شوند، وجود رابطه‌های فامیلی و سابقه وجود فرد مبتلا به عقب ماندگی ذهنی در فامیل کودک می‌تواند مطرح باشد. در تحقیق حاضر مشاهده شده است که وجود یک فرد مبتلا به عقب ماندگی ذهنی در بستگان درجه یک و دو می‌تواند تاثیر بسزایی در ابتلا داشته باشد.

 

سایر عوامل موثر در عقب‌ماندگی ذهنی در کودکان

از عوامل ایجادکننده عقب ماندگی ذهنی می‌توان به موارد زیر اضافه بر موارد گفته شده اشاره کرد :

اختلالات پیش از تولد (اختلالات ژنی، ناهنجاری‌های کروموزومی، آنومالی‌های میتوکندریال، سندرم‌های پلی ژنتیک فامیلیال، عفونت‌های داخل رحمی، تراتوژن‌ها، اختلال کارکرد جفت، آنومالی‌های ایدیوپاتیک مادرزادی CNS )

مسایل حوالی تولد ( نارس بودن بسیار شدید، صدمات ناشی از هیپوکسی وایسکمی، خونریزی‌های داخل جمجمه، اختلالات متابولیک، عفونت‌ها)

صدمات مغزی، غرق شدگی و خفگی، اختلالات متابولیک، سموم از جمله سرب، خونریزی‌های داخل مغز، سوء تغذیه

عوامل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی (فقر، از هم گیسختگی خانواده، اختلال ارتباط بین شیرخوار و مراقب، بیماری‌های روانی والدین و اعتیاد آنان)

 

عقب ماندگی ذهنی در کودکان چیست ؟ و چگونه بوجود می آید؟

 

تاثیر مصرف دخانیات در عقب‌ماندگی ذهنی کودک

در تحقیقی رابطه معنی‌داری بین مصرف قلیان در دوران بارداری و عقب ماندگی ذهنی بچه پیدا نشد.

 

نقش اساسی سه سال اول زندگی والدین در شانس عقب‌ماندگی ذهنی کودکان

عدم رعایت آرامش در فضای خانوادگی منجر به بالا رفتن شانس عقب ماندگی ذهنی می‌شود.

 

آیا زردی دوران نوزادی، باعث عقب‌ماندگی ذهنی در کودکان می‌شود؟

این تحقیق تاکید کرده است که تقریبا تمامی منابع موجود در زمینه عوامل عقب‌ماندگی ذهنی کودکان، به نقش عوامل «پری ناتال» مانند زردی دوران نوزادی هشدار داده‌اند، اما از نظر میزان ارتباط بین وقوع این عوامل و احتمال عقب ماندگی ذهنی یافته‌های دقیقی در دست نیست.

در تحقیق حاضر اما، نقش زردی دوران نوزادی در ایجاد عقب ماندگی ذهنی خیلی بزرگ نبوده است. در مجموع زردی، در ۲۷ درصد موردها و ۲۵ درصد شاهدها دیده شده که نشان دهنده آن است که حتی اگر اثر معنی‌دار باشد، بزرگی زیادی ندارد.

 

تاثیر بسیار قوی صدمات مغزی در بروز عقب‌ماندگی ذهنی کودکان

سابقه نیمه غرق شدگی و ابتلا به مننژیت، جزء صدمات مغزی بعد از تولد است که بر عملکرد آنها در بعد کلان تردیدی نیست. در تحقیق حاضر عملکرد بسیار قوی ولی از نظر آماری غیر معنی‌دار از غرق شدگی دیده شده است که در این زمینه کم بودن تعداد مشاهدات مهمترین دلیل وقوع این تناقض‌هاست.

یک تحقیق بر روی ۱۷۵ کودک معلول و عقب مانده ذهنی کمتر از ۱۵ سال هم نشان داده است که سن مادر، سیانوز هنگام تولد، عدم مراقبت مادر در دوران بارداری و نسبت فامیلی والدین در بین کودکان رایج بوده‌اند.

 

عقب ماندگی ذهنی در کودکان چیست ؟ و چگونه بوجود می آید؟

 

۵۷ درصد از علل عقب ماندگی‌های ذهنی مربوط به دوره قبل از تولد

یک مطالعه توصیفی نسبتا مفصل نیز بر روی ۷۰۰ کودک عقب مانده ذهنی ۱۴-۱ ساله نشان داد که ۵۷ درصد از علل عقب ماندگی‌های ذهنی مربوط به دوره قبل از تولد است.

طبق همین تحقیق، در مجموع مهمترین عوامل عقب‌ماندگی ذهنی کودکان به ترتیب عبارتند از: بالا رفتن سن مادر به بیش از ۳۵ سال، ازدواج فامیلی والدین و سابقه نقص ذهنی در خانواده.

 

تاثیر مصرف داروهای روانی و ضداستفراغ بر عقب‌ماندگی ذهنی کودکان

در این تحقیق برای اولین بار در ایران در خصوص مصرف داروها و تاثیر آن بر بروز عقب‌ماندگی ذهنی کودکان تحقیق شده که بیشترین دخالت را مربوط به مصرف داروهای روانی و ضد استفراغ گزارش کرده است.

از دیگر عوامل قبل از تولد نیز از ضربه‌های وارده به شکم مادر در زمان حاملگی یاد شده است.

 

عقب ماندگی ذهنی در کودکان چیست ؟ و چگونه بوجود می آید؟

 

چ) انواع مختلف عقب ماندگی ذهنی در کودکان از لحاظ شدت

سطوح کم توانی ذهنی را با اصطلاحات خفیف، متوسط، شدید و عمیق دسته بندی می کنند:

 

عقب ماندگی ذهنی در کودکان از نوع خفیف:

این افراد در کسب مراحل رشدی نسبت به بقیه کندترند و مهارت های اجتماعی و مهارت های روزمره زندگی را دیرتر کسب می کنند. می توانند مهارت های عملی زندگی را یاد بگیرند که به آنها کمک کند بتوانند یک زندگی عادی را با حداقل کمک از طرف دیگران بگذرانند و کارهایشان را خودشان انجام بدهند و حتی تحت تحصیلات ویژه در مدرسه آموزش ببینند.

 

عقب ماندگی ذهنی در کودکان از نوع متوسط:

افراد با کم توانی متوسط نسبت به گروه قبلی به کمک و نظارت بیشتری نیاز دارند. اما با آموزش و تمرین طی جلسات درمانی می توان آنها را قادر کرد تا از خود مراقبت کنند، مستقلا به مکان های آشنا سفر کنند و نیز مهارت های پایه ای برای حفظ سلامت و امنیت خودشان را بیاموزند.

 

عقب ماندگی ذهنی در کودکان از نوع شدید:

کم توانی شدید خودش را در تاخیر های شدید رشدی نشان می دهد. این افراد اغلب می توانند حرف دیگران را بفهمند ولی خودشان مهارت ارتباطی قوی ندارند و نمی توانند خوب حرف بزنند.

علی رغم مسایلی که مطرح کردیم معمولا با تکرار و تمرین زیاد می توان روتین های ساده زندگی را به آنها آموزش داد ولی برای زندگی در اجتماع باید تحت نظارت شدید باشند.

 

عقب ماندگی ذهنی در کودکان از نوع عمیق:

اغلب افرادی که در این سطح از کم توانی هستند مبتلا به سندرم های مادرزادی هستند. این افراد زندگی کاملا وابسته ای دارند و نمی توانند مستقل زندگی کنند و در ساده ترین کارهای شخصی خودشان به کمک و نظارت مستقیم نیاز دارند. همچنین توانایی خیلی محدودی در برقراری ارتباط دارند و اغلب مشکلات جسمانی هم دارند.

 

عقب ماندگی ذهنی در کودکان چیست ؟ و چگونه بوجود می آید؟

 

ه) دیگر ویژگی های کودکان عقب مانده ذهنی

بیشتر کودکان کم توان ذهنی از نظر ظاهری تفاوت چندانی با سایر کودکان ندارند. البته عده ای از کودکان کم توان ذهنی که دارای سندرم های خاص هستند (مانند سندرم داون، میکروسفالی، هیدروسفالی و… )، به لحاظ ظاهری هم علایم بالینی دارند.

این کودکان از نظر رشدی در بیشتر موارد تاخیر دارند. مثلا نسبت به کودکان عادی نشستن، سینه خیز رفتن و پاگرفتن را دیرتر کسب می کنند یا به لحاظ گفتاری دیرتر به حرف زدن می رسند. و به طور کلی آهسته تر از کودکان عادی مهارت های مختلف را کسب می کنند.

کودکان کم توان از نظر کارکردی معمولا موفق نمی شوند مهارت هایی را که پایه ی یادگیری می شوند به خوبی کسب کنند. برخی از این مهارت ها عبارتند از:

 

پردازش حسی و ادراک:

هر حسی که بدنمان از محیط دریافت می کند، برای اینکه قابل استفاده شود، باید در مغز به خوبی پردازش شود و سازماندهی و تفسیر گردد. و به این صورت ذهنمان به آنها معنی دهد تا بتوانیم از آن حس ها اطلاعات کسب کنیم و آنها را بفهمیم.

در کودکان با کم توانی ذهنی، اغلب این پردازش و ادراک به خوبی انجام نمی گیرد. به عنوان مثال کودکی که در پردازش حسی دچار اختلال است ممکن است به برخی حس ها کمتر یا بیشتر از حد معمول واکنش نشان دهد. مثلا با شنیدن صدای یک ماشین گوش خود را بگیرد یا جیغ بزند.

همچنین کودکی که در ادراک بینایی مشکل دارد ممکن است با وجود داشتن چشم های سالم، نتواند لباسش را از داخل یک قفسه شلوغ پیدا کند چون به لحاظ ذهنی نمی تواند به خوبی اشیا را از پس زمینه شان تشخیص دهد و جدا کند.

 

هماهنگی حرکات درشت:

منظور از هماهنگی حرکات درشت توانایی انجام درست، روان و ظریف حرکات بزرگ و درشت نظیر دویدن، نشستن، برخاستن، حمل کردن و جابجایی اشیا و… می باشد که می تواند در کودکان کم توان دچار ایراد باشد.

این کودکان ممکن است نتوانند به خوبی حرکات بدنشان را سازماندهی کنند. مثلا اینکه به سختی بنشینند و برخیزند یا این که ممکن است حین حرکت به دیگران برخورد کنند همچنین در انجام بازی هایی مانند لی لی، پرش جفت پا، گرفتن و انداختن توپ ممکن است مهارت کافی نداشته باشند.

کودک دارای کم توانی ذهنی در انجام کارهایی که نیاز به هماهنگی دوطرف بدن دارد دچار مشکل است؛ مانند پدال زدن، بازکردن در قوطی، ریختن آب در لیوان درحالی که با یک دست پارچ آب را گرفته و با دست دیگر لیوان را نگه داشته است.

کودک کم توان معمولا در حفظ یک وضعیت حرکتی مشکل دارد؛ مثلا این که مدتی بنشیند و به حرفهای آموزگار گوش دهد یا مدتی پای تخته سیاه بایستد و روی آن بنویسد برایش دشوار است.

 

عقب ماندگی ذهنی در کودکان چیست ؟ و چگونه بوجود می آید؟

 

هماهنگی حرکات ظریف:

کنترل حرکتی ظریف قابلیتی برای اجرای حرکات ریز به صورت دقیق و روان با دست و انگشتان می باشد.

بریدن با قیچی، گرفتن مداد، نقاشی کشیدن، نوشتن، نخ کردن دانه های تسبیح، ورق زدن کتاب، استفاده از قاشق و چنگال و… همگی نمونه هایی از حرکات ظریف می باشند که در کم توانان ذهنی با مشکل مواجهند.

گفتار و زبان:

تکامل زبان برای یادگیری و تعامل موثر بسیار کلیدی است.

یکی دیگر از حوزه هایی که در کودکان کم توان دچار مشکل است گفتار و زبان آنهاست.

خصوصیاتی که در این رابطه ممکن است در کودکان کم توان مشاهده کنیم میتواند شامل موارد زیر باشد:

  • در بیان نیازها و خواسته هایشان مشکل دارند
  • از زبان مختصر و جملات کوتاه استفاده می کنند
  • اشتباه های دستوری دارند
  • در به کار بردن بسیاری از کلمات مشکل دارند
  • اغلب، کلمات را توصیف می کنند
  • از کلمات جانشین مانند این، آن یا آنجا استفاده می کنند
  • خوب به حرفهای دیگران گوش نمی دهند
  • در گوش دادن و فعالیت به طور همزمان مشکل دارند و… .

 

جنبه های اجتماعی و عاطفی:

یک کودک یا نوجوان عادی به تدریج در طی رشد با پشت سر نهادن چالش ها به طور موفقیت آمیز و دریافت تشویق دیگران احساس عزت نفس و خود ارزشمندی را به دست می آورد. ولی این دسته از کودکان به علت ناکامی های مکرر از دریافت این گونه احساس ها محروم می مانند.

کودکان کم توان ذهنی به خاطر مشکلاتی که دارند، به راحتی در جمع همسالان خود پذیرفته نمی شوند. گاها آشکارا طرد می شوند چرا که فاقد مهارت های اجتماعی پایه ای هستند که آنها را قادر می کند با دیگران دوست شوند و معاشرت کنند.

کودکان کم توان علاوه بر مشکل در مهارت های پایه ی یادگیری ویژگی های دیگری مانند توجه و تمرکز پایین، حافظه ضعیف، محدودیت در تفکر انتزاعی و استدلال، دشواری در انجام فعالیت های روزانه و… دارند.

مقالات زیر میتواند برای شما جذاب باشد:

برای خواندن هر کدام از مقالات زیر کافی است روی نوشته های آبی کلیک کنید.

ویژگی کودکان باهوش را بدانید! آیا فرزند شما باهوش است؟

اختلال یادگیری در کودکان از سیر تا پیاز آنچه باید بدانید(مقاله مرجع)

تفکر خلاق در کودکان چگونه فعال میشود؟تفکر خلاق چیست؟(جامع)

بازی تقویت هوش و حافظه کودکان که نمیدانید و معجزه میکند!

0
برچسب ها :
نویسندگان سایت اَبَرکودک
نوشته شده توسط نویسندگان سایت اَبَرکودک

دیدگاه شما

13 − ده =

بدون دیدگاه